streda 22. augusta 2012

Sušené paradajky, aj cherry (foto recept)

Kedže sušené paradajky máme u nás doma veľmi radi, rozhodol som sa, že si budem robiť doma vlastné a presne podľa mojej chuti. Minulý rok som sušil paradajky prvý krát a to v rúre, tento rok som postúpil o level vyššie a zadovážil som si sušičku. Takže aj tento recept bude o paradajkách sušených v tomto prístroji :)



Suroviny :  - Soľ (Ideálne morská)
                    - Olivový olej (nemusí byť extra panenský)
                    - Paradajky
                    - Bilinky podľa vlastného výberu a chuti (bazalka, rozmarín, oregano, atď...)


POSTUP :

Narežeme si paradajky na 1/4, väčšie kusy môžeme aj na 6 častí, používame veľké dužinaté odrody, tie sú na sušenie vhodnejšie. Niektorí ľudia vydlabávajú dužinaté vnútro aj so semienkami, ale ja to nerobím. Podľa mňa je tá úžasná chuť sušených paradajok práve v dužine.


Keď už máme paradajky narezané poriadne ich osolíme a polejeme troškou olivového oleja (môžete ešte aj pridať cukor, ktorý dá paradajkám hnedšiu farbu, ale ja ho nepridávam). Paradajky naukladáme na časti sušiča a môžme začať sušiť, pokiaľ by ste ich sušili v rúre odporúčam dať si na plech papier na pečenie a ukladať paradajky na neho. Ďalej treba paradajky na plech postaviť šupkou nadol a nie ako je to na obrázku.
Už pár rokov po sebe máme veľkú nadúrodu  malých žltých cherry paradajok a tak som sa rozhodol, že ich skúsim tiež pár usušiť, postupoval som presne tak isto ako pri červených, len som ich narezával iba na polovičku a tiež im stačil kratší čas na usušenie. Aké budú? To sa uvidí už o pár dní :)


Po usušení, ktoré trvá tak 6-8 hodín (záleží od množstva a veľkosti paradajok) paradajky začneme nakladať do pohárov a spolu s nimi tam pridávame aj rôzne bilinky, ja osobne dávam rozmarín, bazalku (červenú aj klasickú), trošku cesnaku a chilli papričku, dá sa ešte použiť kapari, oregano, tymián, estragon či petržlenová vňať, výber bilín je len na Vás a každý si spraví tak ako mu chutí. Potom už len zalejeme paradajky olivovým olejom tak aby boli všetky úplne ponorené v oleji.


Dúfam, že Vám tento môj jednoduchý postup pomohol a nájdete záľubu v príprave, ale hlavne v jedení sušených paradajok. V prípade akýchkoľvek otázok sa neváhajte spýtať v komentároch.
  





9 komentárov:

  1. pri akej teplote ste ich sušili v sušičke?
    Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Na mojej susicke sa nedaju nastavit presne stupne, ale bola zapnuta na plny vykon.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Práve suším v sušičke na 60 C už 26hodín asi som netrpezlivá??

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mozem otazocku ako dlho vydrzia zaliate len olejom?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mozem otazocku ako dlho vydrzia zaliate len olejom?

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ahojte, tiez susim paradajky v susicke - toto leto uz treti rok. moj tip je: nakrajat paradajky na platky cca 0,5 cm hrube. posolit, posypat koreninkami. susit na 52 stupnoch (zachova sa maximum vitaminov) - po cca 8 - 10 hodinach na vas cakaju uzasne chrumkave paradajkove chipsy. uskladnujem ich v zatvaracom sklenenom pohari alebo kovovej doze. vydrzia do dalsej sezony (ak sa nespapaju). ak by nahodou skladovanim "zgumoveli" - nabrali vlhkost, staci ich na hodinu opat presusit. dobru chut :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ahojte paradajkaci, ja susim a nakladam rajcinky uz roky. Moja stara susicka je max. 60 stupnov, 5 poschodi. Rajciny krajam na platky hrube 1 cm, riadne osolim a po cca 12 hodinach prevraciam a vymienam poschodia, pripadne dokladam dalsie-cerstve. Rajcinky po ususeni musia byt bez stavy, avsak nesmu byt tvrde. Potom ich nakladam do poharov: Na platky nakrajany cesnak, provensalske bylinky, mlete chilli, tekvicove jadierka bez supky, vrstva rajcin a toto opakujem az po vrch pohara. Zalievam olivovym olejom. Po mesiaci v chlade (pivnica je idealna), su mnamkove. Vydrzia velmi dlho. Schovala som jeden pohar na horsie casy, zabudla som nan a objavila som ho po dvoch rokoch. Boli super a nic im nebolo. Skusala som rozne kombinacie byliniek, ale toto sa nam lubi najviac. Kto sa boji kysnutia, pripadne nema chladnu miestnost, moze takto nalozene rajciny kratko sterilihovat. Olej z nich sa po skonzumovani moze pouzit do salatov. Je perfektne ochuteny

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tiež sme to tento rok robili, pretože úroda paradajok bola fakt extrémna. A to mi prišlo, že som sa o nich zase tak veľmi nestarala. Viac času som trávila v bazéne od https://www.top-bazeny.sk/, ktorý sme si kúpili na záhradu. Ale aj tak tých cherry paradajok bolo na jeseň toľko, že som to rozdávala, kadiaľ som chodila. A pár som ich tiež usušila a dala do oleja. Ale my to s manželom veľmi nemusíme, takže len tak s citom. ;-)

    OdpovedaťOdstrániť