utorok 22. apríla 2014

Čo všetko sa dá pestovať na balkóne ?

V dnešnej dobe je pestovanie vlastnej zeleniny a ovocia čoraz viac oblúbené, no nie všetci majú vlastnú záhradku alebo pozemok, ktorý by si mohli obrábať. Pestovanie na balkóne a za oknom je preto jediná možnosť. Či už máme malý alebo veľký balkón, stačí trocha slniečka a dopestujeme si takmer čokoľvek. :)

                     

Poď k samotným rastlinkám, ktoré si môžme zasadiť, v prvom rade sú to samozrejme bylinky, ktoré môžete mat kludne aj v kuchyni za oknom ide hlavne o rôzne druhy bazalky, mätu, šalviu, rozmarín, petržlen, pažítku, rukolu, materinú dúšku (tymián), oregáno, mladý šenát a podobne.. všetky čo som tu spomenul mám osobne vyskúšané a nesklamali. Bylinky sú v podstate nenáročné, stačí ich len pravidelne zalievať a budú vám robiť radosť po dlhú dobu.

Momentálne je trendom mat na balkóne paradajky, k tým tu mám samostatné články (link pod textom), takže sa nebudem moc rozpisovať a poviem len že určite si vyberte cherry paradajky, najlepšie také ktoré sú priamo určené na balkón a taktiež si treba uvedomiť, že paradajky v kvetináči nemajú toľko živín ako by mali vo voľnej zemi, preto je dobré ich troch prihnojovať nejakým organickým hnojivom. Odtrhnúť si v lete každé ráno čerstvú a voňavú paradajku je super pocit :)

Z tých rastlín čom mám vyskúšané a viem že nesklamú by som vám ešte odporučil jahody, ktoré už môžete dostať predpestované v rôznych závesných kvetináčoch - tým pádom nebudú zaberať miesto pre ďalšie kvetináče a kochlíky.. Cesnak a cibuľa - super trvá síce trošku dlhšie kým z nich máme cibľky aké poznáme z obchodu, ale dá sa to a odporučil by som vám to vyskúšať do jedného kvetináču.
Moje oblúbené chilli papričky, hrášok, rôzne šaláty, zemiaky a mnoho ďalších vecí, ktoré ma teraz nenapadnú, každopádne fantázií sa medze nekladú a je len na vás čo si zasadíte :)



4 komentáre:

  1. Na balkóne sa toho dá pestovať veľa. Tiež sme skôr bývali v byte a mala som balkón plný paradajok, paprík, šalátu, reďkoviek a mrkvy. Vlani sme sa presťahovali do domu a už mám veľkú záhradku a skleník, takže toho môžem pestovať omnoho viac. Tiež sme si zaobstarali sliepky. To bolo zase manželovo želanie, takže im chodí sám sypať kŕmenie a zbiera vajíčka.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super, my na balkóne pestujeme paradajky, jahody, čučoriedky, egreše, rozmarín, bazalku, aloe vera a nejaké tie kaktusy. Začína nám to doslova a do písmena prerastať cez hlavu :) Kúpila som na rastlinky krásne kvetináče vyzerajú ako od mojej babičky. Také tie hnedo šedivé. Mám z toho hroznou radosť, pretože to zrazu tak pekne zútulnila ten balkón.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. My sme sa na balkóne učili veľa vecí. Ako mali sme sa tam hrali na vojačikov, akonáhle sme boli so sestrou staršou tak sa tam učili slovíčka do školy no a dnes sa práve učím novú dovesnosť a to síce Ako poskladať obrúsok. Budeme mať v obci totiž slávnosť, a tak nechcem tú prípravu podceniť, vieme?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja bylinky milujem, pričom sa ich snažím pestovať po celý rok. Pomerne nedávno som prišla aj na to, že pomocou niektorých z nich je možné sa zbaviť aj nepríjemného hmyzu. Veľké problémy sme mali pri bazéne, kde nám s čistením už nepomáhali ani dva bazénové vysávače. Nakoniec mi najviac pomohla klasická bazalka.

    OdpovedaťOdstrániť